door Wim de Rooij

Het Kralingse Bos is bijna mijn achtertuin, maar wat weet je er nu eigenlijk echt van? Behalve dat het een plek is waar je heerlijk kunt wandelen en vooral in de coronaperiode heb ik dat vele malen gedaan. Natuurlijk vraag je je dan wel eens af hoe het met het onderhoud van het bos gesteld is, maar een echt antwoord komt er nooit. Tot vandaag, want vandaag was de winterwandeling en oud-collega Jan Oldenampsen, die als vrijwilliger aan het Kralingse Bos is verbonden, kon er alles over vertellen. Na een ontvangst en een kop koffie in De Eekhoorn legde hij uit waar de ongeveer drie uur durende wandeling ons heen zou leiden. En dat was naar meerdere bijzondere plekken in het Kralingse Bos, waar we uitleg kregen over het onderhoud van het bos. Soms wordt er ingegrepen en evenveel is het de natuur die bepaalt wat er in en met het bos gebeurt. Een bijzondere winterwandeling werd het en het begrip voor het bosonderhoud en alles wat daarbij komt kijken is alleen maar gegroeid. Kijk voor meer foto’s op de website.