door Wiebe Pannekoek.

Vandaag werd het dorp met stadrechten Geervliet weer overspoeld. Niet zoals in 1953 door een stormvloed maar ditmaal door een veertigtal Coppers. Na een koffie met lekkers kregen we door drie enthousiaste en vol verhalen zittende gidsen kennis bijgebracht over de uit 1307 stammende kerk met opmerkelijke graftombe, het stadhuis uit 1516 met de gemeenlandskamer van waterschap Ring van Putten en door middel van een wandeling van het beschermde stadsgezicht.

Tijdens de wandeling bleef ons vandaag de nattigheid bespaard die aan Pannekoekenexcursies lijkt te kleven en had zo te zien iedereen het prima naar de zin bij het bekijken van de haven van Geervliet, de molen en de Joodse begraafplaaats. Dat vandaag de Nederlandse geschiedenis als een rode draad door de excursies liep bleek wel uit het feit dat we nu weten dat de moord op de gebroeders de Witt de schuld was van een valse verklaring van Geervlieter Willem Tichelaar.