door Wiebe Pannekoek

Enigszins doorweekt en met watervrees meldden zich vanmiddag vijfentwintig leden van Cooper bij de afvaartsteiger van de Spijkenisserfluisterboot. Ondanks het gegeven dat er een Pannekoekexcursie op het programma stond, vielen echter om één uur de laatste regendruppels en vergezelde de rest van de middag een zonnetje de fluisterboottocht naar wijndomein de Vier Ambachten in buurtschap Biert.

Enthousiaste gids Carla bracht de Coppers tijdens de vaartocht veel kennis bij over de omgeving en de natuur in en om het water. Vanaf het oude gemaal in het centrum van Spijkenisse ging de reis via boezems en het gat van Oostenrijk naar Ambachtsheerlijkheid Biert. Aangekomen bij het wijndomein werden we door ‘de baas’ en twee ex-collega’s, die daar als vrijwilligers hand- en spandiensten verlenen, voorzien van hapjes en na enige uitleg van op het domein vervaardigde witte, rosé en rode wijnen. Nadat sommigen nog een kleine wandeling over het domein hadden gemaakt waarbij bleek dat er ook vakantiehuisjes, een boomkwekerij en reuzevarkens aanwezig waren, werd de terugtocht aanvaard en zelfs die bleef tot ieders verrassing droog.