door Sjors Los

Met een groep van circa 50 ‘Coppers’ (inclusief partners) werden we ontvangen met koffie en appeltaart. Het regende buiten. De uitleg van de totstandkoming van Maasvlakte 2 was zeer onderhoudend en tegelijkertijd ook indrukwekkend. Wat een werk was er verricht en hoeveel werk nog te doen! Er was circa 70% klaar zo werd verteld door Walter Langendoen (voorlichter Havenbedrijf Rotterdam)en Nico Dubois (o.a. ex-Rijkspolitie). Het regende buiten. Nadat alle cijfers over tonnages en over het aantal zeecontainers de revue waren gepasseerd werden we heerlijk verrast met vers belegde broodjes. Het regende buiten. Nadat vele verhalen en gebeurtenissen onder elkaar waren uitgewisseld moesten we even buiten wachten totdat we toegang kregen tot de rondvaartboot. (had ik al gemeld dat het buiten regende?). Nou de reis over water werd weer begeleid door opnieuw uitleg over de schepen en over de automatisering op de haventerreinen. Ook het continu uitgraven (op diepte houden) van de diverse havens in en rond Maasvlakte 2 is een dagelijkse aangelegenheid. Geweldig interessant en voor de meeste van ons, als landrotten, een wereld apart. Zelfs zwemmende zeehondjes gezien! Na de boottocht (binnen droog), regende het gelukkig alleen maar buiten... De dag werd afgesloten met een bustocht over een aantal van de besproken haventerreinen. Een fijne dag, weer prima georganiseerd. Oh ja, en het regende. Of had ik dat al vermeld?