door Wiebe Pannekoek

Op vrijdagmiddag 27 januari omstreeks half twee stonden circa vijftig kleumende Coppers (zonder P kaart) op de Coolsingel bij het stadhuis in afwachting van de komst van de snerttram.

Geheel volgens RETtraditie kwam de met snert beladen oude tram keurig op tijd voor rijden en stapte het gezelschap vol goede moed in. Dat dit geen normale snerttramtour zou worden bleek al snel want op de tafeltjes bij de zitplaatsen lag een keurige speciaal voor Copper vervaardigde placemat. Onze conducteur/gastheer bleek oud collega Koos van Rossen te zijn die als vrijwilliger bij de stichting RoMeO samen met de trambestuurder een speciale Copperroute had uitgestippeld die ons langs veel nog bestaande en/of uitgerangeerde politiebureaus bracht. Met heel veel plezier genoten de Coppers tijdens de twee uur durende rit van het uitzicht en de vele enthousiaste verhalen van onze gids en natuurlijk van de op grootmoeders wijze gemaakte snert. Na het fotomomentje op het Willemsplein werden we door de dame en heer van de catering nog van een drankje voorzien en voordat we er erg in hadden, hadden we Rotterdam van zuid naar noord en van west naar oost doorkruist. Bij het aanschouwen van “onze stad” waarin de meesten vele jaren op straat hadden doorgebracht kwamen de herinneringen natuurlijk naar boven en waren veel annekedoten te horen. Wat opviel was dat in het moderne verkeer er klaarblijkelijk geen voorrang meer aan trams gegeven behoeft te worden, hetgeen resulteerde in een veelvuldig geklingel maar tezamen met het gepiep van de hardijzeren wielen in de bochten gaf dit wel een nostalgisch gevoel. Met dank aan de mensen van RoMeO voor dit prima Copperuitje !