door Wim de Rooij

Het was de laatste donderdag van januari 2023 weer een drukbezochte contactmiddag in het auditorium van het hoofdbureau. Ditmaal geen politie gerelateerd onderwerp, maar een uitleg over het project ‘Hoekse Lijn’, de doortrekking van de metro van Rotterdam naar het strand van Hoek van Holland. Projectmanager Peer Cox legde het traject met alle hindernissen (hij noemde het een achtbaar) goed uit. Hij werd daarbij ondersteund door Karlien Stroeve (de dochter van ….), die projectmanager is voor de laatste twee kilometers van het traject.

De geschiedenis van de Hoekse Lijn is er één van een lange adem. Het project ging uit van vijf pijlers, waarmee rekening moest worden gehouden. Denk hierbij aan Hoek van Holland als badplaats en de bereikbaarheid als twee pijlers daarvan. De Hoekse Lijn is totaal 24 kilometer lang en vooral de laatste twee kilometers vragen nu alle aandacht. Tot aan Hoek van Holland Haven rijden de metro’s al geruime tijd tot volle tevredenheid, alhoewel dit ook niet zomaar geregeld was. Peer Cox: “We moesten voor vijf gemeenten de bestemmingsplannen laten aanpassen en dat was bestuurlijk een moeilijk traject. En we moesten er rekening mee houden dat ook een goederentrein over he metrospoor zou kunnen rijden. Dat gebeurt nu ook tot Vlaardingen en in de nachtelijke uren, omdat de metro er geen hinder van mag ondervinden.”

Het laatste stukje leverde en levert nog steeds meer dan voldoende problemen op. “De planning is dat het stukje ‘Metro aan Zee’ toch in 2023 in gebruik wordt genomen”, licht Karlien Stroeve toe. “Maar we hebben genoeg problemen te verwerken gehad.” Allereerst ging het over het traject van de metrolijn, dat vlak langs een aantal flats zou lopen. Daartegen werden, begrijpelijk, allerlei bezwaren ingediend. Een alternatief was via een beschermd natuurgebied, maar daarvoor kreeg men in eerste instantie ook de handen niet op elkaar. Uiteindelijk is de flora en fauna van het gebied veiliggesteld en kon de tunnelbak worden ingegraven. Daarna werd alles weer teruggezet en het natuurgebied in ere hersteld met de metro daaronder.  Het nieuwe station aan het strand is bestendig tegen zand, zout en wind. “Daarvoor zijn speciale voorzieningen getroffen en die moeten een snel verval van het station voorkomen”, legt Cox uit. Een laatste bottleneck was de veiligheid en dan vanuit het oogpunt van ‘crowdcontrol’. Hierover zijn afspraken en alternatieve routes gemaakt, maar het blijft gissen. Hoeveel bezoekers gaat Hoek van Holland als badplaats straks trekken? De metro kan vierduizend bezoekers per uur aanleveren, maar de ondernemers denken aan honderdduizend bezoekers per dag en hoe worden die aangevoerd? Waarschijnlijk ook weer veel met de auto en dan blijft het spannend. Peer Cox: “We weten niet wat we kunnen verwachten. Wat komt er op ons af? We hebben met de verkeerscirculatie rekening gehouden met aantallen bezoekers, maar of die verwachtingen uitkomen? De tijd zal het leren.”