door Sjors Los

Het is 21 mei 2019 in Rotterdam-Ommoord. Een brand beleven is één van de ergste zaken in je leven dat je niet wilt mee maken: niet bij een ander, maar ook niet bij jezelf. Om toch iets van een brandbeleving te ‘ervaren’ wordt door de Brandweer Rotterdam-Rijnmond een expositie gegeven met praktijkvoorbeelden. Niet alleen om mensen te laten beleven wat de uitkomsten zijn na een brand in een keuken of in een slaapkamer, maar nog meer om preventieve maatregelen te nemen in je eigen woning. Want met soms al ‘logische’ zaken zoals brand- en CO2-melders ben je er nog niet.

Wat te denken bijvoorbeeld om je huis bij brandgevaar te verlaten terwijl je door rookontwikkelingen niets meer ziet. Kan je dan nog je eigen afgesloten voordeur open doen of moet je eerst op zoek gaan naar je sleutels? Dat wordt praktisch ervaren in een proefopstelling in een woning waarbij de brandweer je allerlei tips geeft. De organisatie van het geheel was in handen van Hoofd Veilig Leven, de heer Peter Schuurmans, samen met zijn collega Dick de Jong, wijkbrandweerman in Capelle aan den IJssel. Over belangstelling van de groep oud-politiemedewerkers hadden ze niet te klagen, en elke vraag over brandpreventie werd professioneel beantwoord. Het geheel werd georganiseerd door Ton Pollemans van de stichting Copper’.